تبلیغات
ستایش معبود - سرگذشت فلسطین اشغالی
ستایش معبود
جمعه 1392/04/7 :: نویسنده : ستایش


سرگذشت فلسطین مملو از رویدادهای ناگوار بسیاری است. به گونه‌ای كه پایه و اساس نابسامانی‌های امروز سرزمین فلسطین، به یك معنا، ریشه در ادعاهای تاریخی آن، آن هم تاریخی به درازای دو هزار سال پیش از میلاد دارد.

 

صهیونیسم اعلام می‌دارد كه نماینده قریب پانزده میلیون یهودی دنیای امروز است! آنان بر این باورند كه یهودیان امروز از همان نژاد بنی‌اسراییل‌ هستند كه حدود هزار و سیصد سال پیش از میلاد مسیح وارد سرزمین فلسطین شده‌اند. همچنین بر این رأی‌اند كه این نسل پراكنده و دربدر، صاحب سرزمین فلسطین است و می‌بایست در آنجا گرد هم آیند و زمینه را برای ظهور منجی عالم بشریت (ماشیح) آماده نمایند. به زعم آنان «ماشیح» در فلسطین ظهور می‌كند و با تكیه بر قدرت یهود، دنیا را در اختیار می‌گیرد. اكنون با نگاه به اهمیت تاریخ سرزمین فلسطین، سرفصل‌های اصلی آن مورد اشاره قرار می‌گیرد. بدیهی است كه پرداختن به هر بند، خود، مجالی نو و دفتری تازه را خواهان است.

 

تاریخ فلسطین را می‌توان به پنج دوره‌ی كلی تقسیم كرد:

 

1) دوره‌ی پیش از تاریخ

 

2) دوره‌ی تاریخ دور

 

3) دوره‌ی تاریخ میانه

 

4) دوره‌ی تاریخ نزدیك

 

5) دوره‌ی تاریخ معاصر

 

لیكن مبحث و دوره ای كه در اینجا شناخت از آن ضروری تر به نظر می رسد دوره معاصر است.

 

فلسطین در دوره‌ی معاصر

 

در همان دورانی كه انگلیس با اعراب درباره چگونگی شكست امپراطوری عثمانی با وعده استقلال عرب در حال مذاكره بود، با سران صهیونیسم هم درباره چگونگی تاسیس دولتی یهودی در فلسطین، مشغول گفتگو بود.

 

در سال 1897 نخستین كنگره صهیونیسم در شهر بال سوئیس تشكیل شد و مساله تشكیل دولت یهود در سرزمین فلسطین به تصویب صهیونیست‌های حاضر در كنگره رسید. هرتزل در كنگره اعلام كرد:« همین امروز ما دولت یهودی را بوجود آوردیم!».در سال 1901 هرتزل با سلطان ‌عبدالحمید خلیفه عثمانی تماس گرفت و امتیازاتی نظیر زمین و مهاجرت یهودیان را درخواست كرد و در مقابل تعهد كرد كه وام كلانی را بانك عمران یهود به دربار خلیفه بدهد. اما سلطان عبدالحمید با همه نیازی كه به پول داشت با این درخواست مخالفت كرد.

 

در دوم نوامبر 1917 بیانیه لرد بالفور وزیر خارجه دولت بریتانیا منتشر شد كه در آن از حمایت انگلستان برای تشكیل یك دولت یهودی در سرزمین فلسطین سخن رفته بود.دولت انگلستان وقتی با اعتراض شدید شریف حسین روبرو شد، برای كاهش اعتراضات اقدام دیپلماتیك را شروع كرد و به عرب‌ها اطمینان داد كه انگلستان بر سر پیمان خود با آنها ایستاده است و هدف اولیه آنان به اصطلاح آزاد كردن سرزمین‌های عربی از سلطه‌ی تركان عثمانی است.

 

تصرف فلسطین در سپتامبر 1918 پایان گرفت. ژنرال «النبی» اعلام داشت كه این منطقه توسط یك حكومت نظامی انگلیسی به نام «اداره جنوبی متصرفات دشمن»اداره خواهد شد. سوریه‌ی داخلی یعنی از عقبه تا حلب، حكومتی عربی به ریاست فیصل پسر شریف حسین به نام «اداره شرقی متصرفات دشمن»تحت نظارت ارتش فرانسه قرار گرفت. به این ترتیب امپراطوری عثمانی پس از جنگ اول میان دولت‌های قدرتمند غربی تقسیم شد و آنچه سهم عرب گشت تنها وعده استقلال بود.

 

در بیست و هشتم ژوئن 1919 پیمان جامعه ملل در كنگره‌ی صلح ورسای به امضاء رسید كه در آن بر تحت‌الحمایگی و قیمومیت فرانسه و انگلیس بر سوریه، لبنان و فلسطین تاكید كرد. البته در متن تحت‌الحمایگی صرفاً بحث مورد مشورت قرار گرفتن دول قیم مطرح بود نه اداره‌ی حكومت. اما دولت انگلیس از فرصت استفاده كرد و خود را قیم حاكم خواند و اداره‌ی امور حكومتی را در فلسطین بر عهده گرفت. عرب بویژه در فلسطین و سوریه با این پیمان مخالفت كردند. در 24 ژوئیه 1920 فرانسه با استناد به این پیمان به سوریه حمله و آنجا را اشغال كرد.

 

مردم منطقه به این امر اعتراض كردند. در روزهای چهارم تا هشتم آوریل 1920 در بیت‌المقدس اعتراض علیه سلطه انگلیس و حركت یهودی كردن فلسطین به قیام بزرگی تبدیل شد و عده زیادی از یهودیان و عرب كشته و مجروح شدند. در اوایل ژوئیه 1920 دولت بریتانیا، پایان حكومت نظامی و شروع حكومت عادی را اعلام كرد. ریاست حكومت جدید انگلیسی در فلسطین بر عهده هربرت ساموئل، یك یهودی بود، نهاده شد! ساموئل زبان عبری، انگلیسی و عربی را زبان رسمی فلسطین اعلام نمود. حكومت جدید انگلیسی- صهیونیستی شروع به انتقال اراضی از دست فلسطینیان به یهود كرد. وسایل و ابزار ضروری كشاورزی در انحصار حكومت قرار گرفت و به بهانه‌ی مقروض بودن فلسطینیان دام‌ها و زمین‌های كشاورزی آنان را مصادره كرد، بر مقدار مالیات افزوده شد و به ناچار فلسطینیان زمین را رها می‌كردند. حكومت قیم هم این زمین‌ها و زمین‌های مصادره‌ای را به یهود واگذار كرد. در كنار آن ورود یهودیان از اروپا و دیگر نقاط جهان را سرعت بخشید.

 

امتیازات آب و برق در مناطق گوناگون به یهود واگذار شد. در اول ماه مه 1920 اعتراض گسترده علیه حكومت قیم و سیاست‌های یهودی كردن فلسطین از یافا شروع و طی مدت 15 روز سراسر فلسطین را فرا گرفت. ارتش بریتانیا و شبه نظامیان صهیونیست به سركوب معترضین پرداختند.

 

در 1927 دولت سرپرست امتیاز استخراج املاح و معادن دریای مرده (بحرالمیت) را به یهود واگذار كرد و در ژانویه 1930 این امتیاز را به مدت 75 سال به آنان واگذار كرد!

 

در روز 23 سپتامبر 1928 یهودیان به حرم شریف در بیت‌المقدس تجاوز كردند و بخشی از آن را متصرف شدند. در فردای آن روز (24 سپتامبر) مردم مسلمان علیه این تجاوزات تظاهرات كردند. در 23 اوت 1928 فلسطین شاهد درگیری شدید بین مسلمانان از یك سو و یهود و ارتش بریتانیا از سوی دیگر بود. در روز 29 اوت 1928 حركت ضد استعماری مردم شدت گرفت و ارتش بریتانیا و شبه نظامیان یهود به شدت به كشتار انقلابیون پرداختند. از این قیام مردمی فلسطین با نام «انقلاب براق» یا قیام براق یاد می‌شود. پس از این حركت دادگاه‌های انگلیسی مردم فلسطین را محاكمه و محكوم كردند. 3 نفر اعدام، 17 نفر حبس ابد و هشتصد نفر محكومیت‌های چندین ساله و بسیاری از شهرها و دهات فلسطینی محكوم به پرداخت خسارات سنگین شدند كه به بهانه عدم توان در پرداخت جرائم، زمین‌ها و اموال آنان مصادره و در اختیار آژانس یهود قرار داده شد. دادگاه انگلیسی تنها یك پاسبان یهودی را كه در یافا به خانه پیشنماز مسجدی وارد شده و او و شش نفر از اعضای خانواده‌اش را سر بریده بود، ابتدا محكوم به اعدام، سپس حبس ابد و بعد به 10 سال زندان محكوم شد كه پس از چندی آزاد گردید!

 

دولت انگلیس شروع به مسلح كردن یهود می‌كند و تعداد زیادی تفنگ میان كشاورزان و كارگران یهود توزیع می‌كند. در سوم اوت 1931 اعتراض گسترده‌ای در نابلس و دیگر شهرهای فلسطین به تجهیز تسلیحاتی یهود رخ می‌دهد كه به درگیری كشیده شد و عده زیادی هم از سوی دولت سرپرست به زندان افتادند.

 

در دوران ریاست واكهوب بر دولت سرپرست، انتقال اراضی فلسطینی به یهود شتاب گرفت و در كنار آن آمار مهاجرین صهیونیست به فلسطین نیز بالا رفت. در 13 اكتبر 1933 در بیت‌المقدس تظاهرات ضد انگلیسی برگزار شد كه توسط ارتش سركوب می‌شود. در بیست و هفتم همان ماه در شهر یافا تظاهرات بزرگی انجام شد و كم‌كم به سراسر فلسطین كشیده شد. ارتش انگلیس همراه با شبه نظامیان صهیونیست مردم بی‌سلاح را زیر آتش قرار دادند.

 

تا پیش از جنگ دوم جهانی فلسطین اوضاع بسیار آشفته‌ای داشت. هر روز قوانین جدیدی از سوی دولت سرپرست به نفع یهود و به ضرر فلسطینیان تصویب و اجرا می‌شد و در كنار آن مصادره و انتقال اراضی به یهود و مهاجرت یهودیان به فلسطین، شتاب می‌گرفت. در كنار آن اعتراضات مردمی علیه این اقدامات بالا گرفت. با شروع جنگ دوم جهانی فعالیت صهیونیست برای ورود به فلسطین شتاب بیشتری گرفت. جنگ دوم و ادعای مرگ بیش از شش میلیون یهودی توسط آلمان بهترین فرصت را برای صهیونیست‌ها فراهم كرد تا بتوانند با توجه به فضای ترحم نسبت به یهود پس از جنگ دوم بهره گرفته و پشتیبانی دولتمردان غربی بویژه آمریكا را در تشكیل دولت یهودی با خود داشته باشند. در كنار این اقدامات گروه‌های تروریستی هاگانا و ایرگون شكل می‌گیرند كه بدنه اصلی ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌آیند. این نیروهای شبه نظامی توسط ارتشیان یهودی كشورهای اروپایی بویژه لهستان آموزش می‌دیدند. از آغاز سال 1944 همین گروه‌ها شروع به بمب‌گذاری و خرابكاری كردند.

 

در بیست و ششم فوریه 1947 بیفن وزیر امور خارجه انگلستان اعلام می‌كند كه انگلیس در مسئله فلسطین به بن‌بست رسیده و ناچار تصمیم، به جامعه ملل ارجاع می‌شود! سازمان ملل متحد هم كمیسیونی را كه متشكل از نمایندگان استرالیا، كانادا، چكسلواكی، یوگسلاوی، گواتمالا، هندوستان، ایران، پرو، سوئد و اوروگوئه بود برای بررسی به فلسطین می‌فرستد. كمیسیون هم طرح تقسیم سرزمین فلسطین به دو دولت یهودی و فلسطینی را ارائه داد!

 

در بیست و نهم نوامبر 1947 مجمع عمومی رای به تقسیم سرزمین فلسطین داد. كشورهای عربی با این طرح مخالف بودند. مردم مسلمان منطقه ناچار ارتش مردمی برای نجات فلسطین تشكیل دادند. در ژانویه 1948 اولین ستون نظامی داوطلبان وارد فلسطین شد و در شمال آن موضع گرفت. دومین ستون در فوریه همان سال وارد بیسان و نابلس شد. ستون سوم در ماه مارس به فلسطین وارد شد و در مثلث الرعب در پیرامون نابلس مستقر شد. پس از تصویب طرح تقسیم به مدت پنج ماه مبارزات شدید مسلمانان با ارتش بریتانیا و شبه نظامیان ایرگون، هاگانا و اشترن ادامه داشت.

 

انگلستان اعلام كرد كه 15 می 1948 فلسطین را تخلیه خواهد كرد. ابتدا مناطق یهودی مثل شهر تل‌آویو را تخلیه كرد و تمام تجهیزات نظامی خود را برای یهود باقی گذاشت. در همان هنگام نیروهای انگلیسی مناطق عربی را به شدت كنترل می‌كردند و اجازه نمی‌دادند كه عرب‌ها اسلحه بدست آورند. در دهم آوریل نیروهای مسلح یهود به دیریاسین حمله بردند و دویست و پنجاه نفر از اهالی آنجا را به طرز بسیار فجیعی قتل‌عام كردند در حالی كه نیروهای انگلیسی در همان نزدیكی بودند و هیچ كاری انجام ندادند. این نخستین كشتار از این نوع بود. حادثه دوم نابودی روستای ناصرالدین در نزدیكی طبریه بود. وقتی دول عربی در صدد اعزام نیرو به فلسطین بودند، انگلستان اعلام كرد تا پیش از 15 می 1948 كه پایان تخلیه ارتش انگلیس از فلسطین می‌باشد، ورود نیرو به فلسطین را تجاوز به انگلیس تلقی و با آن برخورد خواهد كرد!

 

به این ترتیب دولت انگلیس بتدرج مناطق فلسطینی را تخلیه و در اختیار نیروهای شبه نظامی صهیونیست قرار داد. این شیوه تخلیه ارتش كه همراه با تجاوزات شدید صهیونیست‌ها در پناه ارتش انگلیس بود موجب شد كه بسیاری از مناطق و املاك از ساكنان اصلی تخلیه و صهیونیست‌ها در آنجا مستقر شوند. بدین ترتیب بسیاری از فلسطینیان، آواره‌ی لبنان، سوریه مصر و اردن شدند آن هم به امید تخلیه كامل ارتش انگلیس تا پس از آن با كمك سپاه اعراب بتوانند به خانه و كاشانه‌ی خود بازگردند! كاری كه هرگز اتفاق نیفتاد.

 

در نیمه شب پانزدهم ماه می 1948 رئیس دولت قیم، پایان دوران سرپرستی انگلیس را اعلام داشت. در همان ساعت نیروهای عربی، متشكل از نظامیان سوری، عراقی، مصری و لبنانی از شمال، جنوب و شرق وارد فلسطین شدند.

 

در نیمه شب 15 می 1948 كه نماینده عالی انگلیس فلسطین را از طریق بندر حیفا ترك گفت صهیونیست‌ها تشكیل دولت را اعلام كردند. چند دقیقه بعد ترومن رئیس‌جمهور آمریكا آن را به رسمیت شناخت! درحالیكه هنوز شورای امنیت در مورد فلسطین در حال بررسی بود.

 

آشنایی با صهیونیسم

 

· صهیونیسم نام سازمانی سیاسی كه در سال 1897 به رهبری یك روزنامه نگار یهودی اتریشی بنام تئودور هرتزل در اروپا اعلام موجودیت نمود.

 

· هرتزل در سال 1860 در بوداپست متولد و در سال 1904 در 45 سالگی در اتریش از دنیا رفت.

 

· رشته تحصیلی وی حقوق و شغل او روزنامه نگاری بود و افكار و نظراتش را در كتاب «دولت یهود» (یودن اشتات) منعكس نموده است.

 

· وی از 35 سالگی بصورت رسمی وارد مقوله سیاست شد و قضیه دریفوس اوج ورود وی به مقوله سیاست بود .

 

· دریفوس شخصی یهودی عضو ارتش فرانسه در آن زمان بود .

 

· وی به جرم خیانت در سال 1895 دستگیر شد .

 

· پیرو بازداشت وی موجی از نفرت نسبت به یهود ، اروپا را فرا گرفت .

 

· هرتزل در چنین موقعیتی به دفاع از هم كیش خود تلاش نمود .

 

· در نهایت دریفوس پس از یك ماجرای بسیار جنجالی در سال 1906 از اتهامات وارده تبرئه گشت .

 

· پس از آن موجی از ندامت نسبت به بدرفتاری با یهودیان شكل گرفت.

 

· بدنبال چنین ماجرایی موضوع وظیفه دول غربی در كمك به یهودیان برای تشكیل یك دولت نهادینه شد .

 

· تئودور هرتزل در چنین سالهایی تئوری تشكیل دولت یهودی را عنوان نمود .

 

· وی 37 سالگی رهبری جریانی كه خواهان تشكیل دولت یهودی بودند را برعهده گرفت .

 

· در كنگره صهیونیست در سال 1903 یعنی یكسال قبل از مرگ هرتزل وی از ایجاد كشور یهودی در اوگاندا استقبال نمود كه با مخالفت شدید سایر اعضاء مواجه شد.

 

· هرتزل در جستجوی وطنی برای یهود، فلسطین را نشانه رفت و صهیون (نام كوهی در اطراف بیت المقدس در فلسطین ) و نیز تا حدودی ادبیات دین مدارانه را پیشه خود نمود .

 

· عده زیادی از یهودیان عالم معتقدند «ماشیح» یا منجی عدالت روزی ظهور خواهد نمود و این كوه محل ظهور وی می‌باشد.

 

· به هر حال در سال 1897 صهیونیسم اولین كنگرة خود را در سوئیس برگزار و اعلام موجودیت نمود.






نوع مطلب :
برچسب ها : فلسطین، فلسطین اشغالی، سرگذشت فلسطین، دوره‌ی پیش از تاریخ، دوره‌ی پیش از تاریخ فلسطین، دوره‌ی پیش از تاریخ فلسطین اشغالی، دوره‌ی تاریخ دور، دوره‌ی تاریخ دور فلسطین اشغالی، دوره‌ی تاریخ دور فلسطین، دوره‌ی تاریخ میانه، دوره‌ی تاریخ میانه فلسطین، دوره‌ی تاریخ میانه فلسطین اشغالی، دوره‌ی تاریخ نزدیك، دوره‌ی تاریخ نزدیك فلسطین، دوره‌ی تاریخ نزدیك فلسطین اشغالی، دوره‌ی تاریخ معاصر فلسطین، دوره‌ی تاریخ معاصر فلسطین اشغالی، دوره معاصر، فلسطین در دوره‌ی معاصر، فلسطین اشغالی در دوره‌ی معاصر، كنگره صهیونیسم، سرزمین فلسطین، دولت یهود، صهیونیست‌، صهیونیست‌ها، سلطان ‌عبدالحمید خلیفه عثمانی، سلطه‌ی تركان عثمانی، سرزمین‌های عربی، تصرف فلسطین، ژنرال «النبی»، استخراج املاح و معادن، املاح و معادن، معادن، استخراج املاح، استخراج معادن، املاح، بیت‌المقدس، ارتش بریتانیا، دولت یهودی، گروه‌های تروریستی هاگانا و ایرگون، لهستان، نمایندگان استرالیا، كانادا، چكسلواكی، یوگسلاوی، گواتمالا، هندوستان، ایران، پرو، سوئد و اوروگوئه، آشنایی با صهیونیسم، هرتزل، یودن اشتات، ماشیح، دریفوس،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

در این وبلاگ قصد دارم به موضوعاتی که به دین و مذهب مربوط است و پیرامون آنرا مورد بررسی قرار داده و مطالبی را تحت همین عنوان در وبلاگ قرار دهم
البته ممکن است میان این مطالب ، مطلبی را مشاهده کرده باشید که با چنین موضوعی نوشته نشده باشد که طبیعی است...


مدیر وبلاگ : ستایش
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :